Quimera

1/ Quimera

Photographies,text

(ENG)

«Since her daughter’s birth, Ona Bros has developed a process halfway between investigation and introspection; an exercise in writing sustained over time, that combines a personal diary and a research journal of readings, notes and intuitions. One of the central axes of this work is the assault (understood as an approach, but also as a type of attack) on the monolithic centrality of genetic continuity when determining kinship. Above all, the project highlights how deeply rooted genetic considerations are in practice and in techno-cultural discourses on the maternal condition, thereby reinforcing deterministic and essentialist views. The artist does not have any genetic link with the being she conceived and gave birth to. From this circumstance, she critically analyses the discourses around genetics in search of other references, stories and imaginaries that she sometimes finds in – or manufactures from – areas that might seem distant from her immediate object of study. In this way she creates poetic or allegorical conglomerates to think about the position, the practice and the status of motherhood and kinship from other places, with other images and using other words.

BetaBlastoCuir (Quimera) is a work that appeals to another imagination. One of its core elements are images that the artist composes from the encounter between a series of plants (some selected for curative properties related to the female body) and a healing paste that is used to repair damaged leaves or trunks. This encounter between the supposedly natural and the supposedly artificial undoes the sublimation of the organic as a perfectly autonomous system and at the same time generates a disturbing viscerality that, like vertigo, attracts and repels in equal measure. From the micro to the macro, a game of scales interrupts the immediacy of the relationship between image and referent and conjures representations of the interior of the body or of microorganisms. This half-natural, half-artificial creature mirrors what Sarah Franklin has called a cyborg embryo and transbiology insofar as the technological and the biological come together.» 

Text from Anna Manubens, curator of  ALIENTO, Galeria NoguerasBlanchard,  2021, Barcelona. +read more

(CAT)

«BetaBlastoCuir(Quimera) és un conjunt de suports per a una altra imaginació. Un dels seus elements són imatges que l’artista compon a partir de la trobada entre una sèrie de plantes (algunes seleccionades per propietats curatives relacionades amb el cos femení) i una pasta cicatritzant que s’utilitza per a reparar fulles o troncs danyats. Aquesta trobada entre el suposadament natural i el suposadament artificial desfà la sublimació de l’orgànic com a sistema perfectament autònom i alhora genera una inquietant visceralitat que, com el vertigen, atreu i repel·leix a parts iguals. El joc d’escales, oscil·lant del micro al macro, interromp la immediatesa de la relació entre imatge i referent i convoca representacions de l’interior del cos o de microorganismes. Aquesta criatura mig natural mig artificial fa mirall amb el que Sarah Franklin ha anomenat embrió cíborg i transbiología, en la mesura en què el tecnològic i el biològic s’associen en una configuració que no distingeix entre tots dos.»

Text d’Anna Manubens, comissària ALIENTO, Galeria NoguerasBlanchard,  2021, Barcelona. +seguir llegint

(CAST)

«BetaBlastoCuir (Quimera) es un conjunto de soportes para otra imaginación. Uno de sus elementos son imágenes que la artista compone a partir del encuentro entre una serie de plantas (algunas seleccionadas por propiedades curativas relacionadas con el cuerpo femenino) y una pasta cicatrizante que se utiliza para reparar hojas o troncos dañados. Este encuentro entre lo supuestamente natural y lo supuestamente artificial deshace la sublimación de lo orgánico como sistema perfectamente autónomo y a la vez genera una inquietante visceralidad que, como el vértigo, atrae y repele a partes iguales. El juego de escalas, oscilando de lo micro a lo macro, interrumpe la inmediatez de la relación entre imagen y referente y convoca representaciones del interior del cuerpo o de microorganismos. Esta criatura medio natural medio artificial hace espejo con lo que Sarah Franklin ha llamado embrión cyborg y transbiología en la medida en que lo tecnológico y lo biológico se asocian en una configuración que no distingue entre ambos.»

Texto de Anna Manubens, comisaria de ALIENTO, Galeria NoguerasBlanchard,  2021, Barcelona. +seguir leyendo