Camp a travès
1-
La padrina té 94 anys i el temps apressa. Que fer amb les històries de la guerra civil que han sigut dipositades en mi en infinites sobretaules? Com preservar-les quan en manca qualsevol document, qualsevol registre? Com sostenir l’herència de les històries petites, de les vençudes, de les dones i pobres, com la Magdalena?.
El 1939, la Magdalena de 19 anys, participà d’un èxode massiu i forçós a causa de la imminent victòria dels feixistes. Recorre a peu el trajecte que uneix Anglesola amb la frontera francesa on fou internada en el camp Joffre de Ribesaltes.
La padrina i jo i gravem una pel·lícula, mà a mà, entre la cuina i el menjador de casa. Parlem de la gran caminada ara que l’artrosi ja no la deixa caminar. Atenem el gest, amb el tempo lent, des d’on va reconstruint la narració de la història. Ens fixem en les pròtesis de la memòria, els silencis, les coreografies. Ens situem en el revers de l’arxiu, allí on manquen els registres. En aquesta absència, el cos esdevé tecnologia de la memòria i el mapa del record té una topografia emocional «allà, a França». El meu cos esdevé el suport per la postmemòria, i les càmeres de vídeo i foto, les meves pròtesis.
Pregunto als mapes de guerra quina seria la millor ruta per a l’exili i la torno a recórrer jo: Anglesola- Cervera-Manresa-Vic-Olot-Camps de Molló, Ribesaltes. En faig fotografies.
El camp de Ribesaltes ha estat centre d’internament per a republicans espanyols, camp de concentració nazi, camp de concentració d’algerians que lluitaven contra la colònia en la guerra d’Algèria i centre d’internament de persones migrants sense regularització. Les pedres del camp s’agiten i jo les gravo.
Aquests materials s’articulen en una instal·lació documental que torna a recórrer el trajecte en format expositiu:
Museu Comarcal de Tàrrega
Museu d’Història de Cervera (Febrer 2012)
ACVic a Vic (Abril 2013)
En cada punt on s’exposa s’activen uns laboratoris i espais de recerca des d’on reflexionar críticament sobre la jerarquia generitzades de les narratives històriques i les pràctiques medials vernaculars com a espais de resistència feminista, etc. Les participants realitzen les seves càpsules de memòria. Inspirades per Walter Benjamin i l’anacronia de les imatges tècniques de Abby Warburg, explorem les narratives del l’hiper-link i l’espai web amb aplicacions de codi obert.
En col·laboració amb Elena Fraj.
Tallers IES Antoni Tarroja, Cervera (Lleida)
Taller «Narratives digitals i memòries domèstiques» amb Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic. Presentació a ACVIC Centre d’Arts Contemporànies de Vic (març 2013)
Memorybytes: programa de jornades i trobades, Centre de Fotografia Documental, Barcelonao
3-
Les estructures narratives de les càpsules de memòria que han realitzat les participants en els tallers semblen plantes.Com a última estació, tornem al camp Joffre i fem una acció que gravem en vídeo: encartellem aquestes plantes-memòries sobre les runes del camp d’internament.
Tant de bo les espores arrelin,
camp a través.
Video «Camp a través», Ribesaltes, França, juny 2013
En col·laboració amb Diego Genderhacker